Gernandt & Danielsson har biträtt Filo Corp. vid avyttringen av samtliga utestående aktier i Filo Corp. för totalt cirka 4,1 miljarder kanadensiska dollar

Gernandt & Danielsson har biträtt Filo Corp. i samband med ingående av avtalet med BHP Investments Canada Inc. ("BHP") och Lundin Mining Corporation ("Lundin Mining") genom vilket BHP och Lundin Mining kommer att förvärva samtliga utestående aktier i Filo Corp. genom en kanadensisk 'plan of arrangement'.

Enligt villkoren för transaktionen kommer Filos aktieägare, med undantag för BHP och Lundin Mining, att erhålla en total ersättning om cirka 4,1 miljarder kanadensiska dollar, motsvarande 33,00 kanadensiska dollar per Filo-aktie. Transaktionen kommer att genomföras genom en av domstol godkänd 'plan of arrangement' enligt Canada Business Corporations Act och är föremål för godkännande av Filos aktieägare, domstolsgodkännande, regulatoriska godkännanden inklusive från TSX, och upptagande till handel av de nya Lundin Mining-aktierna samt andra sedvanliga villkor. Transaktionen förväntas slutföras under det första kvartalet 2025.

I samband med avtalet avseende transaktionen ingick parterna ett avtal enligt vilket BHP respektive Lundin Mining kommer att teckna 3 484 848 nyemitterade Filo-aktier vardera till ett pris om 33,00 kanadensiska dollar per aktie, motsvarande totalt cirka 115 miljoner kanadensiska dollar.

För en kopia av det fullständiga pressmeddelandet som offentliggjorde transaktionen, vänligen se www.filocorp.com/ och Filo Corps profil på www.sedarplus.ca.

Gernandt & Danielssons team består av partner Carl Westerberg, counsel Erika Olofsson och senior associate Marlene Wiklund.